Erasmus+ Udržitelné bydlení

V rámci další části projektu jsme vyrobili jednoduché video. Má vám ukázat, co si naši žáci představují pod pojmem udržitelné bydlení. Naše děti vám hrdě představují Nové Kladno!

Česká verze

Anglická verze

Jak jsme na to šli?
Projektová část byla zaměřená na udržitelné bydlení ve rámci města. Žáci společně vytvářeli plán města založený na:

  • vědomostech získaných v předchozí části projektu (nízkoenergetický dům)
  • průzkumu dalších možností plánování energeticky a ekologicky udržitelných infrastruktur

Starší žáci začali brainstormingem, pomocí kterého shrnuli vědomosti získané z předchozí části projektu – nízkoenergetický dům

  • stavební technologie (materiály, izolační prvky)
  • architektura (cirkulace vzduchu, orientace domu s ohledem na využití slunečního záření)
  • zdroje energie (tepelná čerpadla, větrná minielektrárna, solární panely)

Na shrnutí navázal další průzkum možností plánování udržitelného bydlení jako celku – v rámci komunity (města, vesnice). Povídali jsme si (nejen) o:

  • omezení zdrojů energie produkujících CO2 a další skleníkové plyny (včetně pohonu dopravních prostředků)
  • další alternativních zdrojích energie (biotechnologie – produkce vodíku, atomová energie)
  • zdravém životním prostředí, snižování množství odpadu a recyklace (bezobalové obchody, udržitelná móda, zeleň v zástavbě, zeleň jako součást budov…)
  • zelených budovách
  • úsporná energetická opatření
  • zmínili jsme možný postupný přechod z národních a nadnárodních rozvodných sítí na místí inteligentní rozvodné sítě (využití přebytků z domácích zdrojů energie)
  • změně transportních mechanismů v rámci komunity (budeme jezdit na kole?)

Žáky jsme vedli k poznání, že samotný přechod na elektrickou energii není udržitelným řešením, dokud nebudeme mít spolehlivé čisté a dostupné zdroje energie. Zároveň jsme chtěli, aby si uvědomili, že elektrické motory a baterie zatěžují životní prostředí už při výrobě (těžba a zpracování nerostných surovin, nedostatečné technologie recyklace apod.)

Během hodin žáci navrhovali a graficky zpracovávali jednotlivé architektonické prvky, budovy, dopravní prostředky, osvětlení, zeleň apod.

Menší děti besedovaly s učiteli a mezi sebou o způsobech šetření energií a materiálů v rámci místní komunity. Např. vyhledávaly obchody se znovu využitelným oblečením, přemýšlely nad udržitelností věcí běžné denní potřeby (plastové kartáčky, obaly od svačin, elektronické X papírové učebnice apod.) Podílely se na grafickém zpracování budov a dalších architektonických prvků včetně zeleně a dopravních prostředků.

Společně jsme se podíleli na hlasových nahrávkách k videu. Dokázali jsme dát dohromady i anglickou verzi. Rozhodně nám nemůžete upřít snahu.

Zdroje informací naleznete například tady:

Datum vložení: 21. 3. 2022 15:44
Datum poslední aktualizace: 3. 8. 2024 12:08